Toinen viikko. Nyt on perjantai ja tämän viikon ensimmäinen paastopäivä menossa. Alkuviikosta olin koulutuksessa, joka oli fyysisesti aika haastellinen, eli treenattua tuli tunteja päivässä, en edes harkinnut paastoavani. Sitten kaikkien erikoisoireiden saattelemana sain antibioottikuurin ja epäiltiin jopa munuaistulehdusta. Tänään olo on normaali, joten päätin paastota. Olen syönyt, kuin pieni sika koko viikon: porkkanakakkua, jäätelöä, suklaata, sämpylöitä, juustoja jne jne.... Toki hieman hedelmiä ja salaatteja ja rahkoja, mutta metsään on mennyt kokonaiskuva. Perustelin herkuttelua liikunnan määrällä ja sairaudella. Tänään aamulla yritin keksiä vaikka jos mitä tekosyitä paaston välttelylle, mutta onneksi sisukkuus voitti. Yksi tärkeimmistä tekijöistä oli se, kun aamulla tajusin, että olen luovuttaja. En saata asioita päätökseen. Nyt on vaan paastottava ja vietävä tämä kokeilu loppuun. Mitä tahansa jaksaa neljä viikkoa.

Suunnitelmissa oli nukkua mahdollisimman pitkään, mutta eihän siitä mitään tullut. Olen kuitenkin ottanut rauhallisesti, kävin ostamassa pari ihanaa teepakettia, kynsilakkaa ja lankaa. Virkkasin pipon, katsoin markkinoinnin luentoa, docventuresia ja laihdutusdokumentteja. Olen pessyt pyykkiä ja pitäisi vielä tiskata. Lähdemme tänään maalle viikonlopuksi ja tiedossa on saunomista, maaseudun rauhaa ja ystävän kanssa juoruilua. 

Olin paastoamatta kokonaisen viikon ja paino on tismalleen aloituspisteessä. En ole yhtään yllättynyt, mutta en myöskään pettynyt. Tämä oli odotettavissa. Ylihuomenna on viikon seuraava paasto ja ensi viikolla tulee säännöllisyyttä mukaan. Toivon, että herkutteluni loppuu ajan myötä, sillä ruokapäivinä tuntuu, että pitää syödä, koska paastopäivänä ei voi. Jos tämä ajatus-toimintaketju jatkuu, ei paastoilu ole minua varten. Toki voin kokeilla vielä rankempaa ADF versiota, jossa paastoan joka toinen päivä, ja ruokailupäivinä ei todellakaan tarvitse huolehtia siitä, mitä syö. En usko kuitenkaan herkuttelun olevan terveellistä, siitä tulee vain huono olo. Nyt kun on paasto meneillään, ei tee mieli mitään herkkuja. Tekee mieli vain oikeita ruokia ja aitoja makuja. Minulla on selkeästi ongelma: sokeririippuvuus. Eilen illalla sain onneksi päähäni tehdä hedelmäsalaatin jäätelön syönnin sijaan. Tajusin, että niin pitäisi tehdä useammin. Toimiva ratkaisu, kevyt ja sokeri ei imeydy yhtä agressiivisesti, kuin prosessoiduista tuotteista. Matka jatkuu sinnikkäästi eteenpäin.